Klagan


Det här är ett klagoinlägg. Om du gillar att klaga lite mycket som jag gör så finns en "kommentera"-knapp längst ner så vi kan kasta brinnande bajs i ansiktet på varandra ONLINE eller kanske IRL en annan dag.

Två scenarion från helt olika "världar" med cirka två kilometers avstånd från varandra:

En kväll på Andra långgatan brukar börja med lite förfest, kanske ett gäng öl hos mig eller varför inte en flaska Jacob's Creek hos Malin eller Amy & Melissa, såvida inte utgången är väldigt spontan och man kör på direkt utan förfest. Man kommer till Sejdeln, alt. Kings Head vid tio-elva tiden och det är smockfullt men hittar ett bord där man kan klämma in sig i någon kompis kompis sällskap och någon, till exempel Malin, kanske får sitta på en barstol och därmed ett huvud över alla andra. Alla som är där är ungefär de gamla vanliga, på gott och ont och eftersom jag har boyfriend så spanar jag inte runt så mycket (tack gud) och sitter mest och pratar med dom jag redan känner och har det behagligt trevligt. Men inte trevligare än om man hade varit samma sällskap typ hemma hos någon. Förfesten brukar faktiskt slå "festen" enligt mig.

Förra helgen lyckades vi hamna bredvid ett gäng hobbynazister från "landet", skitsamma varifrån när man bor i stan. Hur som helst, dessa bordsgrannar satt och tyckte de var rebelliska när de satt och heilade och sjöng visor om SS-soldater och den gamla "Fader Abraham"-låten fast utan vänsterarm-och-benaction utan givetvis bara HÖGER ARM HÖGER ARM. Ja, ni fattar. När vi sa åt dom så bad dom oss att lugna oss. Till slut blev de utslänga, något som ledde till batongslagsmål utanför Sejdeln.

Så är det, när något äntligen går lite "över styr" så är det oftast på ett negativt sätt och med många sparkar och slag involverat. Det suger lite. Och jag måste tillägga att det blev mer kulturkrock vid detta möte med nazister/bönder/sverigedemokrater än jag varit med om när jag träffat till exempel somalier eller vad som helst på krogen. Så nazisterna kan ju ta och åka hem tycker man. Speciellt de två tjejerna i sällskapet som tydligen tror att nazism är en ideologi som gynnar dem på något vis, ha så kul vid spisen när du gift dig med din kusin.

Okej nu blev det JÄVLIGT OFF TOPIC. Så, scenario två:

Man hamnar på valfritt ställe längs avenyn, till exempel Nivå. Vad som händer är att ens sällskap känner klubbägaren/arrangören och man kommer in. Sällskapet känner även bartendern så man kan få drinkar/öl för åtminstone inte hutlösa priser, vilket är fint. Men allt som händer är att man ska stå vid baren, vilket såklart är skittrevligt om man känner folket där men gör man inte det så får man försöka skrika trevligheter i folks öra bäst man kan för att försöka lära känna någon. Och även om det faktiskt stod i Facebook-eventet att det skulle bli "fullspäckat med DJ's" och helt GALET DRAG så är det ingen som gör nåt mer uppseendeväckande än att möjligen dansa lite på ett bord, om man är en sån där skön kille.

Det roliga på avenyn är att många tror att det är någon sorts stjärnglans över spektaklet och att det är lite lyxigt, och okej Push är ju den mest påkostade klubben i Sverige men det är ju väldigt sällan någon speciell dresscode eller överdrivet dyrt någonstans. Många som hänger där tror också att allt utanför avenyn är sunkigt, som till exempel Andra Långgatan. Resterande, dvs hipsteravenyfolket, tycker att Andra Långgatan är helt ok men vågar inte gå längre från Avenyn än till Styrbord Babord, eller Båten som man säger. Sanningen är att Avenyn är rena gangster-hänget, det knarkas mer, det våldtas mer, det mördas mer, det misshandlas mer där på en helg än det någonsin gjorts på Andra Långgatan, antagligen. Ok det där med misshandel händer iofs jävligt ofta på Andra Lång...

JAG ÄR INTE NÖJD med Göteborgs uteliv! Det har till och med gått så långt att jag ibland föredrar att stanna hemma en helg för att ingenting känns tillräckligt lockande. Den bästa klubben jag varit på var i Barcelona. I sånna städer känns det mer som att man kan komma som man är, dansa och ha kul utan att få onda ögot av vare sig vakter eller it-tjejer. Kanske för att alkoholen är billigare där. Kanske.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0